A Man of No Importance was op 8, 9 en 10 juni 2023 te zien in TAQA Theater de Vest.

Bekijk de foto’s en lees de recensie van A Man of No Importance op musicalsites.nl.

Na het daverende succes van de musical Petticoat trekt Theatergroep Horizon in juni 2023 opnieuw naar TAQA Theater De Vest. Dit keer voor de vertolking van de musical ‘A man of no importance’, volgens kenners een zeldzaam juweeltje.

Het oorspronkelijke verhaal gaat over het leven van Alfie Byrne, bus-conducteur in de Ierse hoofdstad Dublin en groot fan van de 19e-eeuwse Ierse dichter en schrijver Oscar Wilde. Alfie Byrne is ook regisseur van een amateurtheatergroep, de St. Imelda Players, en vastbesloten om zijn versie van Oscar Wilde’s toneelstuk ‘Salomé’ op de planken te brengen in de plaatselijke kerkzaal. Dat gaat echter niet vanzelf. Er is weerstand tegen ‘Salomé’ vanuit de kerk die het ‘een smerig stuk’ noemt met ‘verboden lust en onfatsoenlijk dansen’. Ook vriendschappen komen onder druk te staan als iedereen zich tegen Alfie keert. Daarnaast worstelt Alfie enorm met zijn identiteit en geaardheid, terwijl zijn zuster Lily alles in het werk stelt om hem ‘aan de vrouw te helpen’, onwetend van zijn voorkeur voor mannen.

‘A man of no importance’, een combinatie van hilariteit en drama, is oorspronkelijk geschreven voor een klein ensemble. Horizon pakt het echter groots aan. De ruim 40 Horizonners maken er een geheel eigen Horizon-musical van door hun verhaal toe te voegen aan het bestaande script. Het andere verhaal in deze musical is namelijk het verhaal over een amateurgezelschap zoals Horizon is. In dit verhaal geven de leden van de vereniging u een inkijkje in de wijze waarop zij zich inzetten om met veel liefde en passie een nieuwe voorstelling te maken. Het laat zien dat iedereen die betrokken is bij een amateur-productie even belangrijk is, ongeacht of iemand een hoofdrol heeft of een kleinere rol. Ook wordt duidelijk hoeveel plezier de leden hebben om samen het beste uit elkaar naar boven te halen. Veel herkenning met de werkelijkheid dus!

De musical ‘A man of no importace’, in 2002 geschreven door Terrence McNally, is gebaseerd op de gelijknamige film uit 1994. De songteksten zijn van de hand van Lynn Ahrens en de muziek werd gemaakt door Stephen Flaherty. Dit drietal heeft vaker samengewerkt: de musicals Ragtime en Anastasia zijn eveneens van hun hand. In het najaar van 2022 werd ‘A man of no importance’ opnieuw uitgevoerd op Broadway New York, met Jim Parsons in de hoofdrol. Parsons geniet grote bekendheid als Dr. Sheldon Cooper uit de komische serie The Big Bang Theory, een rol waarvoor hij driemaal een Emmy Award heeft gekregen.

Onder begeleiding van het vertrouwde artistiek team is Horizon enthousiast aan de slag gegaan met dit nieuwe stuk. De kans dat u gaat genieten van beide verhalen in Horizons ‘A man of no importance’ is meer dan groot. En de muziek? Die is werkelijk prachtig!